NYHETSARKIVET
8 nov 2010 11:51
Kunderna mer nöjda med sina livbolag
Privatkunderna har blivit allt mer nöjda med sina livförsäkringsbolag och man är nu tillbaka på samma nivå som toppnoteringen 1990 och år 2000. Det visar Svenskt Kvalitetsindex genomgång av försäkringsmarknaden 2010 som presenterades i dag.

Bland de privata livkunderna står Nordea, Handelsbanken Liv, SEB Trygg-Liv och Skandia för de största förbättringarna, medan SPP är den aktör som backar. Handelsbanken Liv får de högsta kundnöjdhetsbetygen för tredje året i rad med en kundnöjdhet på 72,2 procent. SPP som ligger i botten har en kundnöjdhet på 57,0 procent. Branschgenomsnittet är 64,7 procent.

Inom tjänstepensionsmarknaden ökar Nordea Liv tillsammans med SEB Trygg-Liv mest i kundnöjdhet. Länsförsäkringar får högst nöjdhet, 72,3 procent, följt av KPA, 69,5 procent, och Nordea Liv, 68,6 procent, dock har skillnaden mellan bolagen minskat under 2010. Också här har SPP lägst kundnöjdhet, 61,6 procent.

Kundnöjdheten för försäkringsförmedlarna är hög och jämn. Max Matthiessen har en kundnöjdhet på 73,8 procent jämfört med Söderberg & Partners som har en kundnöjdhet på 72,6 procent, en skillnad som inte är statistiskt säkerställd.

Högst betyg har dock kategorin övriga, som innefattar alla förmedlare utom Max Matthiessen, Söderberg & Partners och Säkra.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907