Som Pensionsnyheterna berättade i går har SPPs förmedlade försäljning femfaldigats sedan Storebrand köpte bolaget för tre år sedan. Enligt Pino Roscigno, tf Försäljningsdirektör på SPP, är det en tydlig strategi som ligger bakom ökningen, och han tror att de har möjlighet att fortsätta växa också framöver.
- Det är många faktorer bakom den här ökningen men till stor del beror det på skiftet som kom när Storebrand köpte SPP, säger Pino Roscigno till Pensionsnyheterna.
- Det var en strategi från Storebrand att vi skulle växa i mäklarleden och det har varit ett väldigt tydligt fokus på det, säger Pino Roscigno.
Själv är han väldigt positiv till de senaste årens utveckling.
- Det var väl ingen hemlighet att Handelsbankens strategier inte passade SPP så bra. För oss är SPP och Storebrand en match made in heaven.
Han tror att den positiva utvecklingen kan fortsätta, om än i långsammare tempo framöver.
- Det är inte något enskilt år som det stuckit iväg utan det har varit ganska jämt. Och det finns en fortsatt tillväxtpotential framöver. Vi kan nå fler förmedlare, men vi kan också öka vårt erbjudande med fler produkter till de befintliga kunderna, säger Pino Roscigno.
- Jag förväntar mig inte att ökningen ska fortsätta vara lika snabb, men det finns utrymme för fortsatt tillväxt.