NYHETSARKIVET
30 maj 2011 12:24
Handelsbanken Liv: Garantierna minskar förvaltningsmöjligheterna
Göran Holgerson, vd för Handelsbanken Liv, menar att det upplägg som den traditionella försäkringen i Handelsbanken Liv har gör att det kan vara fördelaktigt för kunderna att istället välja fondförsäkring och att det är därför som man valt att gå ut och informera kunderna om möjligheten att byta försäkring.

- Vi har skickat brev till nästan alla våra kunder med traditionell försäkring med garanterad ränta. Bakgrunden är att den traditionella förvaltningen i Handelsbanken Liv har ett problem till skillnad mot övriga bolag. Våra garantier gäller årsvis och inte vid slutförfall vilket är det vanliga. Det betyder att vi ska förvalta långa pengar med mycket kort horisont, vilket kraftigt begränsar möjligheterna i kapitalförvaltningen. Det upparbetade överskottet är ett individuellt "riskkapital" för att uppnå den garanterade avkastningen. Det betyder att överskottet löpande förbrukas för att uppnå garantin. Vi har sett det som viktigt att informera våra kunder om detta i ett så tidigt skede som möjligt för att ge kunden möjlighet att agera, om han/hon vill, säger Göran Holgerson till Pensionsnyheterna.

- Det vi erbjuder kunden är att flytta till fondförsäkring inom Handelsbanken Liv. Vi erbjuder också kunden att flytta till annat försäkringsbolag, såväl till fond som tilltraditionellt förvaltad försäkring, utan avgift, säger han.

Göran Holgerson säger att man informerat både kunder och förmedlare om vad man gör och om vad som gäller kring garantiräntan.

- Vi har även informerat alla mäklare anslutna till SFM om hur vi gör detta och bakgrunden, för att de ska kunna föra det individuella samtalet med respektive kund. Alla kunder har också i sitt årsbesked fått en tydlig redovisning av hur stor den garanterade räntan är, samt vad garanterat kapital och villkorad återbäring innebär.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907