Flera remissinstanser till EU-kommissionens nya försäkringsförmedlardirektiv, IMD, är oroliga för att en ökad transparens vad gäller provisioner och kick-backs kan leda till att fokus hamnar mer på det än på den service försäkringsförmedlarna ger. Det framgår av EU-kommissionens sammanfattning av remissyttrandena.
Det råder enligt kommissionen enighet om att konsumentskyddet på EU-nivå för försäkringstagare som använder sig av försäkringsförmedlare bör skärpas. Flera branschföreträdare trycker i sina remissyttranden på att konsumentskyddet måste vara lika inom hela EU.
De flesta remissinstanser var också överrens om att det är viktigt att försäkringsförmedlarna är tvungna redovisa om de äger andelar i det försäkringsbolag de företräder eller om de får del av bonusar eller andra incitament till att sälja deras produkter.
Men kommission nämner också att flera instanser varnar för att sådana regler, som i praktiken skulle minska provisionerna för förmedlarna, skulle kunna leda till sämre kvalitet på rådgivningen och att det också kan leda till att fler köper billigare, internetbaserade försäkringslösningar utan rådgivning.