De närmaste tre åren ska Skandia anställa omkring 100 nya rådgivare till sin försäljningsorganisation. Samtidigt utvecklar man ett nytt koncept med franschisetagare som ska sälja Skandias produkter under Skandias varumärke men i egen firma.
I dag har Skandia omkring 220 rådgivare i säljorganisationen för både privat och företag. Om tre år ska de alltså ha ökat med 100 personer fördelade mellan privat och företag och geografiskt över landet. Under det närmaste året ska ett 30-tal personer anställas.
Samtidigt som man satsar på sin egen säljkår utvecklar Skandia också ett koncept med franschisetagare. Säljare som har egna företag men som enbart säljer Skandias produkter. Den första franschisetagaren är redan klar.
- Kontraktet är skrivet och det första kontoret öppnar i centrala Stockholm i sommar, säger Louise Sander, försäljningschef på Skandia, till Pensionsnyheterna.
Under hösten kommer ytterligare 2-3 kontor att öppna.
- Vid årsskiftet kommer vi sedan att ta beslut om hur vi ska gå vidare. Det beror också på vad som händer kring förmedlarprovisionerna.
En viktig orsak till att man beslutat sig för att bygga en organisation av agenter är de förändringar som kan komma att ske inom reglerna för provisioner till föräkringsförmedlarna.
- Ett provisionsförbud kommer eventuellt närmare och det är viktigt för oss att ha en sån här kanal redo om det skulle bli av, säger Louise Sander.
Hon menar att det inte är ett sätt att konkurrera med de störra förmedlarbolagen.
- Nej, en stor del av våra produkter säljs via externa förmedlare och det är både vi och våra kunder nöjda med Det här är snarare ett alternativ till att utöka den egna säljkåren ytterligare, säger Louise Sander.
Målet med den kraftiga satsningen på försäljning är att öka marknadsandelarna.
- Vi och våra ägare har som mål att växa på den svenska sparmarknaden. Vi har en stor kundstock och om vi ska kunna utöka den ytterligare krävs det att vi tar in nya resurser, säger Louise Sander.