När det gäller statistiken för premieinkomsten, som avser både gamla och nya försäkringar och alltså rör de faktiskt inbetalade premierna, är jämförbarheten bakåt bättre. Av de siffrorna framgår att Skandia ökar sin marknadsandel med en hel procentenhet och hade en marknadsandel på 13,6 (12,6) procent vid halvårsskiftet.
"Våra marknadsandelar ökar, mycket tack vare ökat intresse från privatkunder. Vi har arbetat hårt med att sänka kostnaderna och har under en femårsperiod lyckats halvera våra kapitalförvaltningskostnader, vilket våra kunder får ta del av", säger Skandia Livs vd Bengt Åke Fagerman i ett pressmeddelande idag.
Både Folksam och Danica Pension förbättrar sina marknadsandelar, båda med 0,4 procentenheter och Danica Pension passerar nu SPP som har 3,7 procent av marknaden.
- Vi tappar på valcentralsaffären, bland annat för att vi inte är med i ITP. Dessutom har vi tappat vid omvalen i KAP-KL . Däremot går vi framåt på fondförsäkring i såväl mäklarkanalen som i den egna försäljningen, säger Jan Ridderwall, försäljningsdirektör på SPP till Pensionsnyheterna.
De totala premieinkomsterna uppgick till knappt 200 miljarder kr och marknadsandelarna ser ut så här, med första kvartalets siffror inom parentes.
Skandia 13,6 % (12,6)
SEB Trygg Liv 10,2 % (10,3)
Folksam 9,9 % (9,5)
Swedbank Försäkring 9,1 % (9,5)
AMF Pension 8,5 % (9,2)
Avanza 8,0% (8,2)
Länsförsäkringar 6,8 % (6,7)
Nordnet 6,6 % (6,7)
Nordea Liv 6,5 % (6,3)
Alecta 6,1 % (6,0)
Handelsbanken 5,0 % (5,2)
Danica 4,0 % (3,8)
SPP 3,7 % (3,9)
Övriga 2% (1,9)
Salus Ansvar 0,1% (0,1)