NYHETSARKIVET
14 apr 2010 11:43
PTK:s rådgivningstjänst ska vara enkel, oberoende och gratis
I mitten av april öppnar PTK sin omtalade rådgivningssajt på nätet. På webbplatsen ska alla som omfattas av ITP-avtalet kunna få hjälp och råd med hur man bäst bör placera sin tjänstepension. Men sajten ger också rådgivning om sjukförsäkring, efterlevandeskydd och premiepensionen. Tjänsten hjälper den som loggar in där att ta reda på vilket ekonomiskt skydd man har idag och att jämföra dagens situation med det behov som man tycker sig ha. Vad gäller sjuk- och grupplivförsäkringar så tipsar tjänsten om vad man kan tänkas göra för att förbättra sitt skydd, eller säger till om den tycker att skyddet man har är bra nog. Men vad det gäller tjänstepension och premiepension så går man betydligt mycket längre, här rankas de olika fonder som är valbara inom ITP-avtalet eller i premiepensionssystemet och man får råd inte bara om vilka fonder man bör välja utan också vilken fördelning mellan fonderna som passar just den egna riskprofilen. – Det här är väl den kontroversiella delen av vår rådgivningstjänst, säger Jonas Mellqvist, kommunikationsansvarig på PTK, till Pensionsnyheterna. När en användare loggar in gör man det med e-legitimation. Första gången man loggar in hämtar tjänsten information från bland annat Collectum och Alecta. Det gör att tjänsten har detaljerad information om allt från lön och arbetsgivare till försäkringar, efterlevandeskydd och vilka val man gjort inom ITP. 2K påverkar inte Att det nu verkar som att Pensionsmyndigheten i praktiken satt stopp för 2K-projektet och därigenom gör det omöjligt för utomstående bolag att ta in information från premiepensionssystemet genom så kallad skrapning är inget som påverkar rådgivningstjänsten. – Nej, vi tar inte in information om vilka val man redan gjort i premiepensionssystemet utan vår rådgivning där är framåtblickande, säger Jonas Mellqvist. Han skulle gärna se att de också kunde hämta information från minpension. se men det tillåter inte minpension.ses regler eftersom de inte ger vidare information till rådgivning. PTK har redan skrivit avtal med Alecta om att hämta information direkt ifrån bolaget och olika långt gångna diskussioner förs med de andra bolagen som är valbara inom ITP. När en användare vill ha råd om hur man ska välja inom ITP-avtalet får man till att börja med svara på ett antal frågor som går ut på att avgöra riskbenägenheten. Utifrån den och ett antal andra faktorer skapas en rekommenderad allokering. Användaren får sedan upp en lista på de fonder som är valbara inom olika områden, som global-, ränte- och Sverigefonder. Där bedöms fonderna efter vilken avgift de har, även om exempelvis en hög riskbenägenhet kan göra att en fond med högre avgift skulle kunna rekommenderas i vissa fall. – Allokeringen är viktigare än fondavgifterna. Men vi rekommenderar de fonder som har låg avgift, säger Jonas Mellqvist. När det gäller premiepensionssystemet görs ett liknande urval, men där gallras det hårt i fonderna och användaren får upp ett starkt begränsat urval baserat på avgifter och på Morningstars rating. – Ratingen väger lite tyngre än avgifterna här, och exempelvis en nystartad fond som inte hunnit få någon rating kommer inte med i rekommendationerna, säger Anna Allerstrand, pensions- och försäkringsexpert på PTK och som också kommer att vara tjänstens ansikte utåt. När användaren valt färdigt får man ett råd med vilka fonder som bör väljas och hur fördelningen bör vara. Men användaren måste själv göra bytena. – Vi kommer inte att ha en exekvera- knapp som man trycker på och så är bytet gjort. I alla fall inte så här i början. Vi har valt att ge råd, sedan får användarna följa råden om de tycker att dem är bra, säger Jonas Mellqvist. De som inte gjort något omval i ITP-planen uppmanas också i rådgivningstjänsten att göra det och precis som i de andra pensionsvalen så tar tjänsten fram ett antal fonder som rekommenderas spararen. Det är också så långt som PTK får gå i sin rådgivning eftersom de lyder under rådgivningslagen, skulle man börja förmedla försäkringar eller fondbyten skulle tjänsten falla under förmedlarlagen och det skulle göra det juridiska ramverket betydligt mycket mer omfattande. Dessutom vill PTK med tjänsten ge användarna en helt oberoende rådgivningstjänst, något som skulle kunna vara svårt att upprätthålla om man också skulle sälja produkterna. – Vi har ju märkt att många inom ITP-avtalet väljer pensionsbolag för att man litar på bolaget. Men samtidigt litar få på den rådgivning man får. Nu skapar vi en helt oberoende tjänst och det tror vi många efterfrågar, säger Anna Allerstrand. Tjänsten vänder sig till alla som har aktiv ITP, idag omkring 700 000 personer. – Det här är inte exklusivt för medlemmar i våra fackförbund utan alla ITP-försäkrade ska kunna använda den, säger Jonas Mellqvist. Också tio-taggare kan använda sig av tjänsten för rådgivning. Tanken är att i framtiden fortsätta att vidareutveckla tjänsten. Men några planer på att bredda verksamheten till exempelvis sakförsäkringar finns inte. – Nej det har vi inte. Vårt område är ITP, det är där vi har kompetensen, säger Anna Allerstrand. Tjänsten har tagits fram av Visi och Modul1. Hur mycket den kostat är inget som man på PTK vill berätta, men enligt Jonas Mellqvist har kostnaderna rymts inom den ordinarie budgeten för information om ITPplanen. Något mål i form av hur många användare man vill ha har man inte satt upp för sig. – Vi vet ju att intresset är stort. Men hur många som kommer att logga in kan man inte veta. Jag skulle kunna säga att vi siktar på 100 000 eller 500 000 användare, men det skulle bara bli gissningar. Vårt fokus är att skapa en tjänst som fungerar bra för de som använder den, säger Jonas Mellqvist. Tjänsten har betatestats av drygt 300 personer under vintern och när tjänsten nu lanseras den 14 april kommer det fortfarande att vara som en betaversion. – Vi vet att den kommer att vara ganska grovhuggen i början. Det är först när vi får trafik av riktiga användare som vi kommer att kunna finslipa tjänsten. Men vi vet att det tekniska fungerar bra, möjligen kommer vi att få jobba lite med de pedagogiska delarna, säger Jonas Mellqvist. Redan nu har tjänsten visats för PTK:s medlemsförbund och många av betatesterna har varit förtroendevalda inom de olika förbunden. Förhoppningen är att tjänsten ska kunna lanseras via förbunden. – Min förhoppning är att jag ska få möjlighet att komma ut och prata mycket med förbunden om den här tjänsten. Många har frågat varför de inte kunnat få någon gratis, oberoende rådgivning tidigare. Det är för att det inte funnits förut, men det gör det nu, säger Anna Allerstrand.
Ur Pensionsnyheterna Analys nr 4,2010
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907