I tell you we are all sinners. I´ve seen it from north to south, west to east. We should not be naive, we need help to do things right. Professor Karel van Hulle, chef för EU-Kommissionens enhet för Försäkring och Pension, menar att försäkringsbranschen behöver ett bra regelverk för att fungera och att Solvens II är det regelverket. Men vid ett seminarium arrangerat av Pensionsnyheterna i slutet av maj påpekade han också att Solvens II inte är fix och färdigt, tanken är att systemet ska vara flexibelt och att det ska utvecklas. Tillsynsmyndigheterna måste ändra sin syn på försäkringar. Solvens II gör att de måste hålla en dialog med försäkringsbolagen. Det räcker inte med att bolagen fyller i blanketter för att man i efterhand ska kunna säga att de gjorde fel, säger Karel van Hulle som är den huvudsakliga arkitekten bakom Solvens II-direktivet. Han betonar att det inte är hugget i sten efter att rådet beslutat om regelverket i slutet av nästa år. Vi kommer att kalibrera regelverket när vi ser vilka effekter det får. Jag tänker inte säga att Solvens II är perfekt. Men det är ett bra system. Om något är fel så går det att ändra, det är flexibelt och det ska påverkas av verkligheten, inte teorin. I november ska den senaste rundan av tester inför Solvens II, QIS5, vara klar. I början av 2011 är det tänkt att QIS5 ska vara utvärderat och efter det börjar man skriva på det slutgiltiga regelverket som ska vara klart till nästa årsskifte, ett år innan det nya solvenssystemet ska tas i bruk vid årsskiftet 2012/2013. En vanlig invändning mot de nya Solvensreglerna är att kapitalkraven kommer att öka för bolagen. Något som leder till antingen högre premier eller lägre avkastning för kunderna. Men Karel van Hulle menar att det inte är kapitalkraven i sig som man fokuserat på utan på hur bolagen hanterar risk. Vi vill förbättra risk management inom försäkringsbranschen. När något går fel i ett försäkringsbolag så beror det inte på att man haft för lite kapital utan att man haft för dålig styrning. Som en del av den dialog man hoppas på mellan bolag och tillsynsmyndigheter uppmuntras bolagen att själva redovisa hur deras riskstrategier ser ut genom att lämna interna modeller som kapitalkraven ska beräknas mot. Standardmodeller kommer alltid att vara det näst bästa. De har aldrig möjligheten att visa bolagens risk på samma sätt som interna modeller har. Något som krånglar till införandet av direktivet i Sverige är våra tjänstepensionskassor. De omfattas inte av Solvens II så som det ser ut idag eftersom de närmast kategoriseras som IORP:ar. Däremot omfattas en del tilläggstjänster som kassorna har, som efterlevandeskydd. Men det är något man är medveten om på EU-kommissionen. Pensionsfonder ligger ännu inte under Solvens II och jag vet att det är ett problem för er i Sverige. Vi kommer att titta på det och kommissionen har viljan att införa de Solvens II-regler som är relevanta på pensionsfonder. I juni är det tänkt att kommissionen ska publicera ett så kallat Green Paper som bland annat ska behandla hur IORP:ar ska fungera under Solvens II.
Lag eller förordning det är frågan
Solvens II-utredningen, som just nu funderar över hur det kommande Solvens II-direktivet ska införas i svensk lag, har ännu inte fått besked från EU hur det ska gå till. Solvens II direktivet är visserligen redan antaget och ska införas i svensk lag. Däremot pågår arbete med att utforma mer detaljerade regler, den så kallade nivå 2-regleringen. Och här finns två vägar att gå på EU-nivå, förordning eller direktiv. Det kan till och med bli både och, vilket var fallet vid MiFiD-direktivet. Om EU fattar beslut om att det ska vara en förordning får reglerna direkt effekt i Sverige och ska inte införlivas i vår lagstiftning. Vi är till och med förhindrade att ta in reglerna i svensk lag. Om EU bestämmer sig för ett direktiv däremot ska reglerna läggas in i den svenska lagstiftningen. Då kommer vi att arbeta med att anpassa reglerna till befintlig svensk lagstiftning och göra de anpassningar som krävs vad gäller språk, termer och tidigare lagstiftning på området, säger utredare Daniel Barr. Det är inte heller lätt att veta hur man ska implementera reglerna från Solvens II-direktivet, då man idag inte vet om förordningen kommer göra direkta referenser till direktivets termer och regler. Det stora problemet är att vi inte kommer att få slutligt besked om hur det ska göras förrän efter det att utredningen är klar. Vi ska vara klara i augusti 2011, medan kommissionen förväntas fatta beslut i oktober. Förhoppningsvis kommer dock frågan att klarna i god tid innan dess, avslutar utredare Barr.
Ur Pensionsnyheterna Analys, nr 6, 2010