SEB Trygg Liv har tagit fram en fast prislista som styrs av kundernas premievolymer i tjänstepension. I dagsläget kan en kund få ett pris på ett bankkontor medan samma kund kan få ett helt annat pris om han eller hon istället vänder sig till något förmedlarföretag som handlat upp lösningarna. Nu vill man undvika att den egna kontorsrörelsen missgynnas av att förmedlarbolagen pressar priserna genom ständiga upphandlingar. Vi gör det här för att vi ska kunna ha samma erbjudande till alla kunder i marknaden, oavsett kanal, säger Tyronne Hultén, chef för affärsutveckling på SEB Trygg Liv, till Pensionsnyheterna. Den nya segmenteringen innebär att man nu inför en glidande skala för grundavgiften i sin tjänstepensionspremie. Hur stor avgiften blir, beror på företagets totala årspremier. Som mest skiljer det 0,2 procent i avgifter. Vi räknar inte bara på de volymer som bolaget har hos oss utan på den totala volymen som då kan ligga även i andra bolag. På så sätt finns det anledning för företag att öka sina premier till oss eftersom de då kan få ned sina totala kostnader för tjänstepensionerna, säger Tyronne Hultén. Prislistan, som är utformad som en trappa, gör det alltså enkelt för kunden att se var man hamnar, och den uppmuntrar naturligtvis till kundlojalitet genom att företaget tjänar på att samla sina försäkringar hos SEB. Den totala premievolymen som rabatten beräknas på är den löpande tjänstepensionspremien inom ett företag eller en koncern som placeras i SEB och omfattar både sparande och riskmoment. Den omfattar också premier för riskförsäkring som ej kollektivavtalad TGL och vårdoch olycksfallsförsäkring. Kapitalförsäkring och kollektivavtalad försäkring räknas inte in i den totala premievolymen. En likadan avgiftstrappa finns för premiebefrielseoch sjukförsäkringspremien i SEB Trygg Livs TryggPlan. Vi gör det här för att säkerställa att vi i har en prislista som gäller för alla och det är den totala volymen som styr. Det tycker vi är en bra modell och är ett sätt att skapa tydlighet för våra kunder, säger Tyronne Hultén. Han tillägger att det på sikt kan bli fråga om ytterligare förmåner för kunder som väljer att ha långsiktiga relationer med bolaget.
Ur Pensionsnyheterna Analys nr 11, 2010