De beräkningar som gjorts inför Skandia Livs köp av Skandia AB visar på stora synergieffekter.
Kostnadssynergierna beräknas till cirka 350 miljoner kr per år. Samtidigt vänta man få intäktssynergier på cirka 500 miljoner kr per år. Till största delen kommer intäktssynergierna från ökad korsförsäljning och ett större tillväxtpotential.
- Ett område vi kommer att satsa mycket på är ökad säljkraft och distributionskraft, säger Bengt-Åke Fagerman.
En stor effekt av affären är att man tidigare haft mycket svårt att paketera produkter från de olika bolagen tillsammans eftersom inga vinster från Skandia Liv får riskera att hamna hos Skandia AB. Det problemet slipper man nu och det öppnar upp möjligheten att få in fler helkunder.
- Det som varit bra för Skandia Liv har inte alltid varit bra för Skandia AB och tvärt om. Så blir det inte i fortsättningen, säger Bengt-Åke Fagerman.
Minskade kostnader kommer naturligtvis innebära personalneddragningar. Men än är det enligt honom för tidigt att sia om vilka verksamhetsgrenar som det går att minska in på och hur många som kan komma att behöva sluta.
- Det kommer att bli färre anställda men det är inget som vi kan kvantifiera idag, säger Bengt-Åke Fagerman.