Från EU-kommissionen är man positiv till de nya reglerna om könsneutralitet. Viviane Reding, EU-kommissionären som ansvarar för rättsliga frågor, menar att könsneutraliteten kan bli en konkurrensfördel. Dock oklart hur.
När domstolen beslutade i målet Test-Achats den 1 mars i år, lovade jag att kommissionen skulle hjälpa försäkringsbranschen och konsumenterna att anpassa sig till domen. Genom att anta dessa riktlinjer ett helt år innan fristen för att följa domslutet går ut har vi levt upp till våra åtaganden. Det är nu upp till försäkringsbranschen att se till att det blir en smidig övergång till likabehandling av män och kvinnor när det gäller försäkringar. Kommissionen kommer att fortsätta att övervaka hur försäkringsbranschen tillämpar domslutet. Jag antar att försäkringsbolagen som övergår till en könsneutral prissättning kommer att ha en konkurrensfördel på den europeiska marknaden, sade Viviane Reding i en kommentar.
EU-kommissionen tror att regeländringarna kan vara positiva för både konsumenter och försäkringsbranschen.
I försäkringsbranschen har man oroat sig för vilka konsekvenser ett sådant viktigt domslut får, i synnerhet när det är en tid då försäkringsbolagen liksom andra aktörer på finansmarknaden möter stora utmaningar. Jag tror att dessa riktlinjer kommer att vara ett stöd för branschen och hjälpa försäkringsbolagen att anpassa sina avtal och premier så att de i tid och fullt ut kan anpassa sig till domslutet. Detta kommer att gynna både branschen och försäkringstagare, säger Michel Barnier, EU-kommissionär för inre marknaden och tjänster.