När det nya pensionsavtalet i staten PA 16 förhandlades fram under 2015 kom staten att bli föregångare. I det nya avtalet, som innebar att man övergick till premiebestämda pensioner över hela linjen. Så höga premier, sex procent under taket och 31,5 procent därutöver hade ingen i kollektivavtalsvärlden förhandlat fram, om vi undantar gruvarbetarna på LO-sidan.
Arbetsgivarna ansåg att det var av så stor betydelse att få bort de förmånsbestämda pensionerna att man tog i rejält i förhållande till ITP-normens 4,5 procent.
Det var något som senare kom att leda till motsvarande nivåer i pensionsavtalet i kommuner och regioner som i praktiken gjorde en copy-cat på statens premienivåer i sitt nya avtal.
Men som alltid när man gör stora reformer är det alltid någon grupp som hamnar i kläm. I det här fallet handlar det om försvarsmaktens flygförare, läs piloter.
Det nya avtalet fick konsekvenser eftersom man i praktiken tog bort alla åldersgränser.
- Det finns ju inte längre några pensionsåldrar i staten. Alla kan jobba och tjäna in lön och pension utan gräns, säger Lars Fresker, ordförande i den fackliga förhandlingskartellen för Offentliganställda OFR. Han är dessutom ordförande i officersförbundet.
Men avtalet fick konsekvenser. De flygförare som anställts strax innan avtalet trädde i kraft, hade i sitt gamla avtal pensionsålder på 55 år. Den avtalade förmånen försvann i och med att staten slopade åldersgränserna. Det fick lite underliga konsekvenser, berättar Lars Fresker.
- Två flygförare som antagits till flygförarutbildningen på samma dag kunde få helt olika pensionssituationer, beroende på hur gamla de var vid antagningen. Om en av dem var född 1987 och den andra 1988, så fick de olika pensionsvillkor, där den yngsta inte kom att ha någon pensionsålder alls medan 87:an hade kvar sin pensionsålder på 55 år, säger Lars Fresker.
Den här konsekvensen såg man från fackligt håll, men bjöds inte in till några förhandlingar om saken när det centrala avtalet för PA 16 skrevs under och trädde i kraft 2016.
Detta eftersom Arbetsgivarverket kom överens med andra fackförbund inom den statliga sektorn som inte hade några problematiska grupper som kunde drabbas.
- Dessutom visade det sig att vi, genom löneavtalet var bundna av fredsplikt så vi kunde inte ta till några konfliktvapen för att få till några förhandlingar, säger Lars Fresker.
Hans och fackets utgångspunkt är nu att det 100-tal flygförare som berörs av att man snuvats på förmånen med lägre pensionsålder ska få någon typ av kompensation för det på något sätt. Och de som en gång i avtal beviljats förmånen ska få behålla den eller i vart fall kompenseras för att de blivit av med den.
Exakt hur det ska ske är något som man kommer att börja förhandla om i dagarna eftersom Arbetsgivarverket meddelat att man efter ett extra styrelsemöte bestämt sig för att kalla till förhandling för att lösa frågan.
"Jag har fått ett mandat att hantera en väl avgränsad fråga om pensionsvillkor för en viss grupp piloter. Det ger möjlighet till en snabb och konstruktiv hantering tillsammans med Försvarsmakten", säger Anna Falck, Arbetsgivarverkets förhandlingschef i ett pressmeddelande som kom i fredags.
Där står även att "Mandatet är flexibelt i förhållande till val av möjliga former eller åtgärder för att arbeta med frågan och arbetet kommer att omfattas av förhandlingssekretess."
Här finns alltså en godispåse på bordet som kan innehålla några övergångsregler, särskild kompensation i form av höjd premie till tjänstepensionen eller kanske en separat premiebestämd försäkring.
I skrivande stund har det ännu inte kommit någon förhandlingsframställan från Arbetsgivarverket. Trycket på att lösa frågan är dock starkt från försvarsmakten som oroas av personalförsörjningen i försvaret om den här typen av frågor inte kan städas bort från bordet.
På andra sidan förhandlingsbordet kommer Arbetsgivarna ha Susanne Hultgren, förhandlingschef på Officersförbundet och Svante Uhlin, expert från OFR.