SPP inleder samarbete med digitala bolånetjänsten Stabelo. Samarbetet med Stabelo ska ge SPPs kunder en ränta med en öppen och tydlig prismodell. Genom samarbetet får SPPs kunder en rabatt om 0,1 procent på alla räntebindningstider.
Hushållens bolån motsvarade ungefär 88 procent av Sveriges BNP 2021, närmare 5 000 miljarder kr. Den kakan vill nu Storebrand vara med och dela intäkter ifrån och samtidigt skapa mervärden för sina kunder.
Genom samarbetet bidrar SPP till en minskad risk att svenska hushåll betalar onödigt höga räntor på sina bolån, framhåller bolaget.
"SPP utvecklar ständigt sitt erbjudande för att bli än mer relevanta för befintliga och potentiella kunder. Bolån är en konkret och viktig plånboksfråga för kunderna. Genom samarbetet erbjuder Stabelo bolån med mycket konkurrenskraftiga räntor till SPPs kunder. Ett viktigt mervärde som ger nya och befintliga kunder möjlighet att få bättre koll på sin ekonomi", säger SPPs försäljningsdirektör och tillträdande vd, Jenny Rundbladh.
Stabelo är en digital bolånetjänst som i dagsläget har omkring 20 000 kunder. Stabelo har idag försäljningssamarbeten med Avanza och Nordnet.
Man har även samarbeten med solcellssinstallatörerna Svea Solar och bolaget 1 komma5°, där namnet på det senare bolaget inspirerats av FN:s klimatmål på maximalt 1,5 graders global temperaturhöjning.