Nu kommer ytterligare hård kritik mot EU-kommissionens förslag till ett nytt krishanteringsregelverk för försäkringsföretag IRRD.
Som vi kunde berätta i september står alla de nordiska branschorganisationerna för försäkringsbolag bakom en nedgörande kritik mot kommissionens förslag.
Svensk Försäkring uttryckte det så här i september:
"Om IRRD införs och det inte blir möjligt att anpassa det till förhållandena på de nationella marknaderna kan det få stora negativa konsekvenser för den nordiska försäkringsbranschen. Det kan till och med innebära att skyddet för de nordiska försäkringstagarna snarare försämras än förbättras, något som skulle gå emot hela syftet som EU-kommissionen framhåller", sa Jonas Söderberg, ekonom på Svensk Försäkring när enigheten i Norden tillkännagavs.
Nu får motståndare mot EU-kommissionens förslag ytterligare ammunition i form av ett yttrande från de ömsesidiga bolagens Europeiska samorganisation Amice.
Organisationen har i ett brev till EU-parlamentets rapportör, den tyske kristdemokraten Markus Ferber, lämnat starkt kritiska synpunkter mot hur ett resolutiondirektiv skulle kunna göra livet surt för de ömsesidiga och kooperativa försäkringsbolagen i Europa.
Här känns tankarna igen ifrån en svensk horisont. Folksam fick ju lobba hårt mot regeringen för att få till en möjlighet att ombilda sig till tjänstepensionsbolag, utan att det skulle leda till konsekvenser i form av reavinstskatt.
Detta eftersom "ägarna" var desamma som spararna/kunderna, i den ömsesidigt bedrivna verksamheten. I praktiken skulle kunderna i bolagen få betala skatten med sina egna sparpengar, om man inte fått regeringen med sig på en lagändring.
Även i skrivelsen från Amice, vars medlemmar grovt räknat står för en tredjedel av försäkringspremierna i Europa, så luftar man nu liknande synpunkter mot förslaget för resolution.
Generalsekreteraren i Amice, Sarah Goddard, skriver så här till rapportör Ferber angående ömsesidiga och kooperativa bolag i förhållande till bolag som har externa och ofta börsnoterade ägare (som kan backa upp sina bolag).
"Ömsesidig och kooperativ försäkring tillhandahålls av föreningar som är bildade och styrda och i majoritet av fall som ägs av sina medlemmar för sina medlemmar. De följer principerna om solidaritet och hållbarhet, med kärnaffärsmodellen fokuserad på att använda överskott uteslutande för nytta av försäkringstagarnas medlemmar."
I brevet tillägger hon att Amice hyser en djup oro över det föreslagna direktivet om återvinning och upplösning av försäkringar. Skrivningarna i direktivet verkar tyda på att man från kommissionens sida ha förstått konsekvenserna eller de ömsesidiga bolagens konstruktion och affärsmodell.
"Detta exemplifieras särskilt i bestämmelserna för resolution där försäkringstagare har förmånsrätt vid behandling av investerare. När det gäller många ömsesidiga/kooperativa försäkringsgivare är försäkringstagarna investerare", skriver Sarah Goddard.
Hon uppmanar nu parlamentets rapportör Ferber att nu begära en konsekvensanalys av vilka effekter införandet av en resolutionsordning enligt kommissionens förslag skulle komma att innebära för de ömsesidiga bolagen i Europa. Det är något som Ferber ska ha ställt i utsikt vid ett möte i parlamentets kommitté ECON, den 31 augusti.