Idag presenterade Nordea ett rekordresultat på på 1.297 miljoner euro vilket var 5 procent bättre än analytikernas kollektiva gissningar. Intäkterna ökade 7 procent till 2.501 miljoner Euro.
När det gäller försäkringsverksamheten i Nordea Liv & Pension så minskade resultatet med 1 procent, räknat efter skatt, och landade på 232,8 miljoner kr (236,1)
Det som framför allt har fortsatt att driva ner resultatet under tredje kvartalet är den negativa effekten på avkastningen på det egna kapitalet i och med det ökade ränteläget, skriver Liv&Pension.
Riskresultatet för kvartalet är bättre än föregående år och premieintäkterna har ökat i kombination med en lägre avsättning till reserver samt minskade utbetalningar under kvartalet. Sparresultatet är strax under föregående år då kundmedel under förvaltning är lägre än det tredje kvartalet förra året.
Kundmedel under förvaltning ligger kvar på samma nivå som vid halvårsskiftet och uppgick till 213,2 miljarder kr per den sista september 2022.
Det är en minskning med 12 procent sedan årsskiftet (242,7 mdr kronor) och är en följd av den negativa marknadsutvecklingen som varit under året, skriver banken.
Jämfört med tredje kvartalet 2021 har kundmedel under förvaltning minskat med -4 procent. Nettoflödena har varit positiva under hela året.
Avkastningen i Nordeas tjänstepensionsportföljer har genomgående varit negativ under 2022.
Totala inbetalda premier under tredje kvartalet minskade med 4 procent och uppgick 6 329 miljoner kr (6 609) miljoner kr, vilket är en minskning med -4 procent jämfört med samma period föregående år (6 609 miljoner kr).
Enligt Nordea Liv beror det framför allt på att Private Bankingkunderna inte längre investerar lika mycket som tidigare i kapitalförsäkringar på grund av det osäkra marknadsläget.
Premierna inom kollektivavtalad pension har gått ner något till följd av lägre inflyttat kapital. Volymerna för individuell tjänstepension är i linje med tredje kvartalet förra året. Riskpremierna inom livförsäkring har ökat.
"Det var länge sedan vi såg en sådan här utmanande ekonomisk miljö. Och då är det än viktigare att vi finns tillhands för våra kunder och kan stötta dem genom rådgivning, både digitalt och fysiskt. Därför att det extra glädjande att vi under kvartalet lanserade ytterligare en funktion i vår digitala pensionsrådgivningstjänst, Nora Pension. Förutom pensionsprognos och möjlighet till digital flyttprocess kan kunden nu även starta ett nytt privat pensionssparande som baseras på den egna
Investeringsprofilen", säger Johan Nystedt, VD Nordea Liv & Pension i en kommentar till dagens rapport.