Konsumentbyråerna ingår i Nationella nätverket för finansiell folkbildning. Därifrån berättar man idag att man nu tagit fram en broschyr för dem som behöver mer kunskap om privatekonomiska frågor med titeln Spara, Investera & Låna.
Sedan flera år medverkar Konsumentbyråerna som föreläsare inom ramen för Nationella nätverket för finansiell folkbildning. Målgruppen kan till exempel vara pensionärsorganisationer eller diakoner, som via sitt arbete möter människor i ekonomiskt utsatta situationer. På så sätt kan byråernas expertkunskaper om bank, försäkring och pension spridas.
För innehållet i broschyren ansvarar Finansinspektionen, Avanza, Länsförsäkringar, Nasdaq, Svensk värdepappersmarknad och Swedbank.
Nätverket för finansiell folkbildning består av 90 företag, myndigheter och organisationer.
Syftet med nätverket är att vidareutbilda svenskar i privatekonomi. Arbetet samordnas av Finansinspektionen. År 2021 började man använda det tidigare namnet på nätverket som varumärke för utbildningsmaterialet: Gilla din ekonomi.