Både privatkunder och företagskunder är mest nöjda med Skandia i årets mätning av kundnöjdhet inom privat pensionssparande och tjänstepensionssparande från Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Hos privatkunderna får bankerna det lägsta betyget.
"Efter flera års uppgång har kundnöjdheten med försäkringsbranschen planat ut, men ligger fortsatt på en god nivå. De som får högst betyg i årets mätning, som bygger på 7 500 intervjuer under oktober, är fordonsförsäkring och försäkringsförmedlare", skriver SKI:s vd Johan Parmler.
Så här blev årets betyg för pensionssparande bland privatkunder:
1. Skandia (72,5)
2. Folksam (71,7)
3. Länsförsäkringar (71,6)
Branschens genomsnittliga kundnöjdhet var 68,4. I botten hamnar bankerna: Swedbank (59,9), Nordea (62,8), Handelsbanken (62,9), SEB (63,6).
Enligt SKI som ägs av Tillväxtverkets Institut för Kvalitetsutveckling (SIQ) så innebär ett kundnöjdhetsbetyg på under 60 stora problem för ett företag att behålla sina kunder, medan kundnöjdhetsbetyg på över 75 visar på en stark kundlojalitet med företaget.
När det gäller företagskunders nöjdhet med livbolagens tjänstepensionserbjudande hamnar Skandia också i topp, men här klarar sig storbankerna lite bättre.
Kundnöjdhet Tjänstepension företagskunder:
1. Skandia (74,4)
2. Swedbank (70,2)
3. KPA Pension (70,2)
4. Länsförsäkringar (69,3)
5. Nordea (67,6)
Branschgenomsnittet hamnar här på 67,5.
SKI:s danska motsvarighet heter Epsi Rating och ägs också av SIQ. Epsi släppte idag samma mätning för danska försäkringsbolag och här ligger generellt kundnöjdheten betydligt högre än för svenska bolag.
Så här förklarar Johan Parmler den svaga nedgången för svenska försäkringsbolag i årets mätning:
"Försäkringsbolagens initiativförmåga upplevs som mycket lägre än på länge. Det handlar om bristande proaktivitet. Passiviteten är påtaglig och det påverkar så klart kundupplevelsen negativt", säger Johan Parmler.
/ Ola Hellblom