Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har även mätt kundnöjdheten bland försäkringsförmedlarna och här hamnar Söderberg & Partners i topp för elfte året i rad. Andraplatsen går till Max Matthiessen.
"Det har varit ett turbulent år på många sätt, där både de finansiella marknaderna och det säkerhetspolitiska läget präglats av stor osäkerhet. Det är i sådana tider som behovet av analysbaserad rådgivning kring såväl sparande som riskskydd är som störst. Därför är det oerhört glädjande att våra kunders nöjdhet ökat i år jämfört med förra året. Det är ett kvitto på att vi fortsatt skapar värden för våra kunder, och vi kommer att arbeta hårt för att göra dem ännu mer nöjda, säger Anders Evenås, VD, Söderberg & Partners Insurance Consulting.
I SKIs rapport redovisas även den genomsnittliga kundnöjdheten för olika typer av bolag och verksamheter inom försäkringsbranschen.
Där står det klart att den genomsnittliga nöjdheten för kunder till försäkringsförmedlare ligger på indextalet 72,5. Motsvarande siffra för direktkunder till tjänstepensionsleverantörer ligger på 67,5.
De som har någon att hålla i handen när de gör sina val verkar alltså mer nöjda än de som sköter affärerna direkt vid skärmen som direktkunder.