NYHETSARKIVET
30 nov 2022 12:07
Spotify-kampanj ska få fler att förstå kollektivavtalens fördelar
Avtalat, som startade sin verksamhet 2021 för att öka kunskapen och förståelsen av kollektivavtalens betydelse, lanserar idag en kampanj med spellistor på Spotify.

Spellistorna handlar om döden och olyckor och ska öka kännedomen om kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar. Det är i alla fall förhoppningen hos Avtalat.

200 000 arbetsgivare i privat sektor uppmanas att skicka spellistorna till sina tre miljoner anställda. Spellistorna lyfter fram olika livssituationer som kan ge ersättning via kollektivavtalens försäkringar.

Olika undersökningar visar att såväl arbetsgivares som anställdas kunskap om dessa försäkringar är väldigt dålig.

70 procent av de anställda uppger att de har ingen eller liten kännedom om de försäkringar som ger skydd vid sjukdom. Detta märks i utbetalningar av försäkringsskydd som minskar. Det gäller bland annat föräldrarpenningstillägget. Dessutom har hälften av tjänstemän och 75 procent av arbetare dålig kännedom om sin tjänstepension.

"Enorma belopp lämnas outnyttjade när få känner till de försäkringar och förmåner som de har rätt till. Vi har några av världens bästa kollektivavtalade förmåner. Men vad spelar det för roll när folk inte känner till dom", säger Niklas Hjert, vd för Avtalat i en kommentar till kampanjen.

Nu hoppas man alltså att nykomponerade spellistor från Avtalat ska höja medvetenheten om dödlighet och risker med att leva livet. Det ska bli intressant att se om det leder till någon förändring av kunskapen om försäkringarna när projektet utvärderas.

Utan att ha tagit del av listorna hoppas Pensionsnyheterna att "Highway to Hell" med AC/DC kvalat in...
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907