Den danska finansinspektionen ska titta närmare på de icke-garanterade
pensionsprodukter under utbetalning.
Detta eftersom pensionärer under år med låg avkastning får sina pensioner sänkta. Det är många av de danska pensionsspararna inte förberedda på, något som känns igen även i Sverige.
Bland de enskilda försäkringsbolagen har man under flera år försökt få kunderna att förstå att de icke garanterade marknadsprisprodukterna är ett annat djur än de traditionella medelprisprodukterna med garanti.
"Branschen har gjort mycket för att göra kunderna medvetna om att det finns en risk med marknadsräntor. Företagen är mycket medvetna om egenskaperna och också mycket medvetna om uppgiften att informera kunderna", säger Jan V. Hansen, biträdande direktör i branschorganisationen Forsikring & Pension, F&P till danska Børsen idag.
Hösten 2022 började det stå klart för pensionsbolagen att spararna kunde riskera att få sänkta pensionsutbetalningar eftersom det blivit stora förluster på börsen. Därför lanserades en stor kampanj av motsvarigheten till Svensk Försäkring, F&P i samarbete med den danska finansinspektionen.
Kampanjen har riktats till danskar över 50 år, och den har setts av över 400 000 unika användare, visar siffror från F&P. Ungefär en av fyra klarar sig hela vägen.
"Det är inte nytt för branschen att utbetalningarna fluktuerar mer i ogaranterade än garanterade produkter, och det är inte heller nytt att behöva hantera risken eller täcka behoven så att produkterna passar kunden", säger Jan V. Hansen till Børsen.
Det finns en Robin Hood-effekt i det danska pensionssystemet, så att de som får minst hjälps upp av de allmänna pensionerna
"Vi försöker berätta för danskarna på olika sätt, och vi gör prognoser tillgängliga för att visa det, precis som vi har verktyg som visar hur mycket värdet på förmögenheten kan falla", fortsätter han.
Det finns några som skapar utjämningsmekanismer för att kompensera när det inte går så bra, men kostnaden kan då bli att avkastningen blir lägre. Detta eftersom man inte får hög avkastning av en säkerhetsbuffert.
Än så länge handlar det om att informera. Kunderna ska göra mer medvetna val och väga risk mot avkastning, är förhoppningen.