Igår skrev vi om flyttmarknaden och gick snett i analysen av vad som skapat vinnare och förlorare på flyttmarknaden.
Den mycket kraftiga ökningen av flyttnettot för Futur Pension förklaras av att bolaget genom en beståndsöverlåtelse under fjärde kvartalet 2022 fick ta emot drygt 23 000 kunder från Avanza som tillsammans kom in med 2,3 miljarder kr.
Vi skrev också att provisioner kunder förklara den kraftiga ökningen av flyttar men det är inte korrekt, åtminstone inte som en förklaring till ökningen. Provisionerna för flytt ligger i ett intervall på 2-3 procent sett som ett snitt på marknaden.
Det som hänt är att den kundbonus som LF Fondliv började erbjuda inflyttare med början 2021. Det var inte en provision till förmedlaren utan ett bidrag till kunder som valde att flytta sin pension till LF. Bonusen på tre procent av det flyttade kapitalet var attraktivt för kunder som alltså fick mer pengar efter flytten än innan.
Provisionen till förmedlaren som genomförde flytten låg på två procent, något som alltjämt gäller i LF. Däremot blev det lätt för förmedlaren att "sälja in" konceptet till kunderna. Vem tackar nej till mer i pensionsbehållning?
Så förmedlare fick inte mer provision men fick lättare att tjäna pengar eftersom kunder som vill flytta var lätta att locka. Två procent i provision av värdet på en försäkring med 10 miljoner kr i kapital blir ändå 200 000 kr och det är säkert svårt att tacka nej till.
LF Fondliv som införde kundbonusen under 2021 tog bort sockervadden till kunderna under början av 2022, något som lett till att försäljningen gått ned. Sedan dess har även andra bolag erbjudit ytterligare varianter av kundbonus, till exempel Movestic, som lyckades minska sitt utflöde ordentligt.