Forbrugerombudsmanden (Danmarks motsvarighet till Konsumentombudsmannen), har idag stämt Jyske Bank för användningen av negativa räntor utan att först ha inhämtat kundernas samtycke.
Det blir en principiellt mycket intressant rättegång och om danska KO skulle vinna kan de flesta danska bankkunder ansöka om ersättning.
Jyske Bank var först ut bland danska banker att införa negativa räntor på inlåningskonton från december 2019 fram till september 2022. De flesta övriga danska banker följde efter med införande av negativa räntor.
Danska KO vill med stämningen få klarhet i om Jyske Bank hade rätt att ändra villkoren i avtalet med kunderna, utan att först ha inhämtat kundernas samtycke. Med stämningen vill Forbrugerombudsmanden också få klarhet i om banken har rätt att tillämpa negativa räntor på reglerade konton som betalkonton och inlåningskonton.
"När kunder ingår avtal med sin bank, så kan banken inte ensidigt ändra avtalet på viktiga punkter, utan att först ha fått kundernas accept. Stämningen omfattar inte alla inlåningskonton, utan vi har fokuserat på konton med långa uppsägningstider och på vanliga lönekonton, som alla har rätt till enligt lag, säger Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen i en kommentar till stämningen.
/ Ola Hellblom