I helgen skrev Nordnets sparekonom Frida Bratt i en debattartikel i DI att den rapport som Finansinspektionen lämnade till regeringen angående "praktiska hinder vid flytt av pensionssparande var en "besvikelse".
Rapporten, som Pensionsnyheterna refererade i förra veckan, var inte tillräckligt långtgående och saknar konsumentperspektivet och att FI speglar "de argument branschjättar i åratal använt sig för att motsätta sig en förbättrad flytträtt för konsumenter".
Hon skjuter in sig på att FI inte tar itu med frågan om att det krävs ett medgivande från det bolag som ursprungligen haft en anställd försäkrad men där denne lämnat företaget och därmed fått ett fribrev på intjänade förmåner. Enligt henne använder pensionsbolag kravet på medgivande som ett sätt att förhindra flytt.
"Det kan handla om att man inte godkänner att tidigare arbetsgivarens vd undertecknar - utan kräver att även styrelsen måste göra det - att bolaget begär in samma blanketter flera gånger, hävdar att uppgifter saknas trots att de inte saknas eller helt duckar den digitala utvecklingen och kräver att allt ska gå via "snigelpost"", skriver hon och avslutar så här:
"Myndigheten tycker att regler om flytt måste bygga på en balans mellan individens rätt att förfoga över sina egna pengar och "kostnadseffektivitet för ett större kollektiv av försäkringstagare". Ska alltså den enskilde spararen stå för konsekvenserna när pensionsbolaget i ett tidigare skede betalat ut höga provisioner till rådgivare för att håva in spararen som kund, och pensionsbolaget därför ha rätt att behålla kunden så att han eller hon hinner bli lönsam? Om detta är Finansinspektionens åsikt hamnar myndigheten i den här frågan långt ifrån det konsumentvänliga perspektiv man tidigare haft i pensionsfrågor."