I oktober 2023 meddelade regeringen genom finansminister Svantesson att man under 2024 skulle kompensera årskull 1957 för att de gått miste om det särskilda grundavdraget för att de under 2023 var för unga.
Detta sedan åldersgränserna höjts i pensionssystemet med två år vilket gjorde att de 110 000 personer födda det året inte fick rätt till det särskilda grundavdraget under 2023.
Per person kan det handla om 30 000-40 000 kr för helåret och regeringen har remitterat en promemoria om hur det ska gå till.
Att döma av den första skörden remissvar är remissinstanserna positiva till kompensationen eller, vanligare, inte har några synpunkter på förslaget, som kommer att kosta staten 3,4 miljarder kr.
Skatteverket tillstyrker, men har ett antal praktiska och tekniska förslag till förtydliganden som ska förenkla utbetalningen till de berördas skattekonton där kompensationen ska landa när slutskattsedlarna ska skickas ut i juni i år.
Ordet "kompensation" gillas inte av pensionärsorganisationen PRO som i sitt remissvar tycker att det vore lämpligare att kalla ersättningen för "återbetalning". Dessutom tycker organisationen att de som betalat för mycket skatt under året borde ha rätt till ränta på den uttagna skatten som de betalat under 2023.
"Den högre uttagna skatten under 2023 kan liknas vid ett lån från den enskilde till staten. Detta styrks också av utredningens förslag om att återbetalningen ska vara skattefri då den syftar till att väga upp för en utebliven skattelättnad, vilket också är ett förslag som vi tillstyrker. Vi föreslår därför ränta på återbetalningen till födda 1957 motsvarande övriga gällande regelverk för räntesatser på skattekontot", skriver PRO och har även synpunkter på att årskull 1957 belastats med för höga socialavgifter.
"Det är orimligt att egenföretagare och arbetsgivare till löntagare födda 1957 har betalat in 31,4 procent i arbetsgivaravgifter när de borde vara 10,21 procent som för tidigare årskullar året efter sin pensionsålder. Detta är en rättvise- och principfråga och en uppenbar parallell till frågan om inkomstskatten", tycker PRO.
Statens tjänstepensionsverk, SPV, tillstyrker förslagen i promemorian men undrar hur det ska fungera med de sociala avgifter som ska betalas av generationen född 1959, när nästa justering av pensionsåldrarna ska göras och skriver:
"Eftersom 1957:orna vid ingången av 2023 inte hade fyllt 66 år torde i stället för endast ålderspensionsavgiften - fulla arbetsgivar- eller egenavgifter ha erlagts under 2023. SPV noterar att denna fråga inte behandlas i rubricerad promemoria. Det framgår inte heller något ändringsförslag i den delen angående år 2026. Utan en förändring uppfattar SPV att socialavgifterna för födda 1959 under 2026 inte heller då endast kommer att utgöras av ålderspensionsavgiften, skriver myndigheten.
TCO har hittat ytterligare en aspekt att bråka om när det gäller kompensationen och tycker att årskull 1957 även borde få kompensation för att de som inte hade rätt till det förhöjda grundavdraget kan ha kommit över gränsen för statlig skatt.
TCO ställer sig frågande till att underlaget för statlig skatt inte beaktas och räknas in vid beräkningen av underlaget för kompensationen. Metoden för beräkning av underlaget förhåller sig inte till tidigare beräkning av grundavdraget och är därför svårbegriplig. I förslaget till förordning anges heller inte hur den beräknade kompensationen förhåller sig till skiktgränsen för statlig skatt, skriver TCO.
Som vanligt; mycket vill ha mer, men i och med att hela debaclet kommit till genom klantigheter i handläggningen från statens sida, vilket regeringen erkänner, så vore det en rimlig åtgärd att göra allt rätt i efterhand, snarare än att göra nästan rätt.
Remissinstanserna har tid på sig fram till måndag den 15 januari att komma med synpunkter på regeringens förslag.