Norska Storebrands svenska dotterbolag SPP fördubblade sitt rörelseresultat till 1 184 Mkr jämfört med 2022. Men då ska man komma ihåg att 2022 var ett dåligt år och att SPP hade ett högre resultat 2021 än 2023.
Största glädjeämnet i bokslutet för 2023 är att premieintäkterna ökade med 25 procent till 19 miljarder kronor.
En bidragande orsak till det är att SPP sedan 1 oktober förra året är valbart bolag både inom fondförsäkring och traditionell förvaltning för alla privata tjänstemän inom ITP-avtalet.
De SPP-sparare i arbetsför ålder som valt bolagets traditionella produkt sparande med garanti fick en avkastning på 13,3 procent förra året och de sparare som har startat sin pensionsutbetalning fick en avkastning på 10,5 procent.
Ökade premieintäkter och en relativt bra avkastning gjorde att SPP:s förvaltade kapital ökade till 251 miljarder kronor (223 mdr) vid årsskiftet. VD Jenny Rundbladh är också mest nöjd med kundtillströmningen under fjolåret.
"Trots ett turbulent år växte SPP med 55 000 nya individ- och företagskunder", säger hon i bokslutskommunikén.