Danska Finanstilsynet varnar nu pensionsbolagen i landet för att tillämpa det man kallar för "orimliga hinder" för kunder som vill flytta tjänstepensionsfribrev till andra bolag. Enligt Finanstilsynet får de bara ställa krav som "ligger i kundens intresse".
Myndigheten skriver i dag att flera kunder har klagat på att bolaget PKA vägrat kunder att flytta över sitt vilande pensionssparande till en ny ordning i ett annat bolag och alltså verkat för en inlåsning.
Den danska finansinspektionen har tidigare konstaterat att villkor som begränsar möjligheterna att flytta fribrev strider mot reglerna om god sed. Detta skedde för första gången med en order till Pension Danmark 2021 och senare med en anmälan 2022.
Nu framhåller inspektionen återigen att en kund måste ha en individuell och saklig motivering för sådana villkor om pensionsfonderna ska leva upp till kravet på ärligt och lojalt beteende mot kunder.
- Vi har gjort samma, enkla poäng för tredje gången med dessa flyttbeställningar och haft en hel del dialog med branschen om detta. Nu hoppas jag att poängen fastnar i pensionsbolagens medvetande, säger kontorschef Ulla Brøns Petersen på Finanstilsynet.