NYHETSARKIVET
20 mar 2024 16:45
Rekordår för Allmänna reklamationsnämnden
ARN (Allmänna reklamationsnämnden) fick förra året in 24 procent fler ärenden och antalet avgjorda ärenden ökade med 30 procent jämfört med 2022. Men enligt årsredovisningen är ARN underfinansierat och har för låg bemanning för att klara sina interna mål om genomströmningstid och antal icke avgjorda ärenden.

"2023 var ett mycket bra år för ARN. Flera rekord slogs bland annat i antal inkomna ärenden, avgjorda ärenden, produktivitet och kostnadseffektivitet", skriver Marcus Isgren, ordförande och tillika chef för ARN i förordet till årsredovisningen.

Förra året inkom det 32 303 ärenden om konsumenttvister med företag. 46 procent av dessa ärenden prövades i sak, där konsumenter fick bifall i 37 procent. 23 procent av ärendena skrevs av och 31 procent avvisades.

Avvisningsbeslut beror ofta på att ARN bedömer att ärendet inte kan prövas då det finns behov av att höra parterna muntligt och det gör inte ARN.

81 procent av förra årets beslut följdes av företag direkt, vilket också är rekord. ARN:s interna mål är att ärenden ska avgöras inom sex månader, men mediantiden för avgjorda ärenden i sak var 219 dagar.

Ett annat mål som inte nåddes var att antalet ärenden som läggs på hög ökade betydligt mer än målet. Det beror enligt ARN på att verksamheten är underbemannad.

/ Ola Hellblom

Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907