Rådgivare fortsätter att sälja dåliga och dyra produkter till konsumenter för att de själva belönas med höga provisioner.
Det skriver Finansinspektionen i sin årliga konsumentskyddsrapport. Försäljningen av olämpliga spar- och investeringsprodukter listas som en av de fyra största riskerna för konsumenter.
Olämpliga produkter erbjuds fortsatt brett på marknaden, enligt FI. Olämpliga produkter beskrivs som komplexa, onödiga, dyra eller mycket volatila.
"Konsumenterna behöver ett starkare skydd vid finansiell rådgivning. Vi ser att
rådgivare ibland belönas med höga provisioner när de säljer produkter som kan
vara både dyra och olämpliga, vilket leder till intressekonflikter. Vi vill därför se
en statlig utredning som bland annat tar fram förslag på åtgärder som kan motverka
intressekonflikter på sparmarknaden", skriver FI.
Exempel på komplexa produkter är vissa strukturerade produkter som är olämpliga för de allra flesta. Sådana produkter beskrivs också på ett missvisande sätt, för att lättare kunna säljas, enligt FI.
Exempel på onödiga produkter är produktförsäkringar, som oftast är både onödiga och dyra.
Som exempel på dyra och olämpliga produkter anges strukturerade produkter, onoterade företagsobligationer, vissa fonder och kapitalförsäkringar.
Exempel på mycket volatila och olämpliga produkter är warranter och kryptotillgångar, som FI varnat för flera gånger.
Att det fortsatt säljs många produkter beror enligt FI främst på intressekonflikter i distributionen. Rådgivare och förmedlare kan få upp till tio gånger högre provision för att sälja en produkt framför en annan.
"Vi noterar att utbudet av oberoende rådgivning fortsatt är litet. Det finns bara ett fåtal företag som erbjuder det", skriver FI i konsumentskyddsrapporten. Övriga tre risker som tas upp i rapporten är finansiellt utanförskap, bedrägerier och osund kreditgivning.
/ Ola Hellblom