Vad får kunderna för pengarna de betalar i förmedlingsprovision? Det är frågan som den danska Finansinspektionen ställt till fem Finansinstitut som står under deras tillsyn, däribland Nordnets danska filial och Danske Bank.
Slutsatsen är att de undersökta bankerna måste stärka sin dokumentation och information till kunderna om kvalitetshöjande service. Studien visar att det finns utrymme för "betydande förbättringar" inom detta område. Finansinstituten behöver alltså generellt sett förbättra sin dokumentation av vad investerarna får för mäklarprovisionen.
En utredning från 2019 visade att instituten inte haft tillräckligt fokus på att dokumentera att kraven på kvalitetshöjande tjänster uppfyllts. Och väldigt lite verkar ha hänt sedan dess, noterar Finanstilsynet.
"Vi har sett exempel på att institutens senaste granskning av sin modell för kvalitetsförbättring skett för flera år sedan och att man i efterhand inte har sett över om tjänsteutbudet fortfarande är relevant och ger tillräckligt med valuta för pengarna. Det är inte tillräckligt bra, säger Karen Abelskov", biträdande direktör på Finanstilsynet i en kommentar.
Inget av de fem undersökta instituten hade tillräcklig dokumentation och vid flera institut har ledningen inte heller varit tillräckligt involverad.
Vissa institut har en affärsmodell som endast vänder sig till kunder som behöver råd från finansiella institut. Därför är deras kvalitetsförbättringstjänster vanligtvis utformade för att öka kvaliteten på rådgivningstjänsterna.
Instituten har dock inte uteslutit att kunder kan välja att agera på egen hand utan att använda rådgivningstjänster. För sådana kunder kommer de rådgivningsrelaterade tjänsterna inte att vara relevanta.
Kort sagt, ska man ta ut provision så ska det innebära att denna leder till att kunden får mer värde av förmedlingen, något man funnit att ingen av de fem bankerna lyckats visa i sin dokumentation.
I fallet Nordnet har FI ålagt banken att "utöka sitt förfarande för att utvärdera kvalitetshöjande tjänster, så att det säkerställs att banken tillräckligt registrerar hur provisionen ökar kvaliteten på den tjänst som levereras till kunden".