EIOPA har publicerat ett dokument om framtiden för den paneuropeiska pensionsprodukten (PEPP), som redogör för orsakerna bakom dess begränsade användning och föreslagna reformer.
Den produkten, som utvecklats av EIOPA har varit minst sagt osynlig på svensk marknad, mycket beroende på att den i utgångsläget är en dyrare produkt än de upphandlade tjänstepensionsprodukter som finns i Sverige.
I sin rapport lade myndigheten fram förslag till förbättringar av PEPP:s utformning, för att göra den mer attraktiv för både producenter och konsumenter. Här föreslår man till exempel att man skulle kunna lyfta det pristak på en procent i avgift, för att göra den mer lönsam för leverantörerna att tillhandahålla.
(Oklart vad de tilltänkta kunderna skulle tycka om högre avgift och göra dem mer spar- och shoppingsugna.)
Som en del av sina lösningar på efterfrågesidan föreslog EIOPA även införandet av ett automatiskt personligt pensionssystem, liknande PEPP, på EU-nivå.
"Att automatiskt öppna ett system för varje EU-medborgare som fyller 18 år eller går in i arbetskraften skulle vara ett innovativt steg," skriver EIOPA.
Organisationen föreslår även utveckling ipensionsspårningssystemet (ETS, European Tracking System, tänk min pension.se i EU-format) och för medlemsländerna att ge samma fördelaktiga skattebehandling till detta som för nationella pensionssystem.
Detta skulle leda till en EU-omfattande skatteharmonisering och göra det lättare för gränsöverskridande försäljning och stordriftsfördelar.
Värt att påpeka är att skatter inom EU är en fråga för medlemsstaterna varför det skulle kräva någon form av revolution inom unionen, innan alla medlemsstater skulle gå med på att ha gemensamt överenskommen skatterätt för just den här frågan.
För att hantera utbudsrelaterade problem hävdade EIOPA att den potentiella marknaden för PEPP måste utökas "avsevärt". EIOPA föreslog därför att man skulle kombinera tjänstepensioner och personliga PEPP-produkter till en enda produkt, med målet att möjliggöra skatteeffektiva arbetsgivarbidrag tillsammans med personliga bidrag via en PEPP, för att locka fler leverantörer att tillhandahålla produkten.
PEPP lanserades 2022 men har än så länge haft svårt att hitta kunder. Målet var att skapa en EU-gemensam privat pensionssparprodukt som var enkel, transparent, kostnadseffektiv och fungera inom hela unionen för migrerande arbetskraft.
Det skulle minska pensionsklyftorna inom EU, om fler kom igång med sparande, var tanken. Man såg det som ett sätt att finansiera EU-initiativ för digitalisering, grön omställning och ett bidrag till långsiktig tillväxt.
EIOPA erkänner nu att få människor använder PEPP, men hävdar fortfarande att de är en bra idé. Låter lite grann som den norska papegojan i Monthy Pythons sketch. It´s not dead, it´s sleeping.
/ Sanna Sjögren
Fotnot: PEPP kan ses som svensk k-försäkring med EU-gemensamma regler med en betydligt högre avgift än de flesta svenska konkurrerande produkterna.