Den 12 september publicerade Dagens Nyheter en granskning där det framgick att Kombispel via sin leverantör, Effective Communications callcenter i Barcelona, använt tvivelaktiga metoder för att sälja prenumerationer av sossarnas Kombilotter till äldre personer.
Det var något som fick socialdemokraterna att sparka vd för Kombilotteriet och begära styrelsens avgång.
Ingen rök utan eld verkar socialdemokraterna närstående PRO, Pensionärernas riksorganisation, tänka. PRO har nu bestämt sig för att undersöka vilka metoder de säljbolag, som de anlitar, ägnar sig åt.
PRO:s lottförsäljning administreras av Nordic Lottery som har samma VD som Kombispel. De har under flera år i samråd med oss anlitat ett callcenter i Karlstad. Vi har känt oss trygga med den försäljningen, bland annat eftersom vår lotteriföreståndare, Johnny Löfstrand, regelbundet utbildat säljarna.
Sedan en tid tillbaka måste också köparna bekräfta sin beställning via SMS efter ett samtal, och vi har säkerställt att obetalade räkningar inte ska leda till att man hamnar hos Kronofogden. Och naturligtvis har säljarna haft kollektivavtal.
Men i måndags fick PRO:s förbundssekreterare ett mail från Nordic Lottery där det framgick att de under ett års tid, på eget bevåg, även anlitat ett annat callcenter, Sellmore i Eskilstuna som är ett dotterföretag till Effective Communication. Ingen på PRO kände till detta, och vi har därför inte haft möjlighet att utbilda säljarna eller kontrollera rutinerna.
"Att sälja och köpa lotter är för många någonting roligt och positivt. Jag vill understryka att våra föreningar som säljer lotter har skött sig utmärkt och att det inte finns någon anledning att sluta sälja Trippelskraps-lotter lokalt. Det är ett kitt i vår organisation och ger ett välbehövligt tillskott till vår viktiga föreningsverksamhet", skriver PRO:s ordförande Åsa Lindestam på organisationens hemsida.