Norska Storebrands svenska dotterbolag SPP har i år ökat sin premieinkomst med 19 procent till 16,9 miljarder kronor vid utgången av september. Resultatet före skatt har ökat ännu mer till 1 042 Mkr (+29 procent), jämfört med samma period förra året.
Det utgör huvuddelen av det resultat som moderbolaget Storebrand redovisar idag. Även förvaltat kapital har ökat i takt med premierna. Förvaltat kapital uppgick till 281,3 miljarder vid utgången av tredje kvartal, en ökning med 18,5 procent jämfört med för ett år sedan.
Avkastningen är ett annat glädjeämne för SPP. Huvudprodukten i den traditionella förvaltningen har hittills i år givit en avkastning på 10,7 procent. Däremot har SPP problem i sin nyförsäljning som backade med 26 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. Det kommer att ge negativa effekter i kommande kvartalsrapporter.
/ Ola Hellblom