Från och med måndag den 10 mars börjar Avtalat att skicka ut årsbesked om tjänstepensionen till två miljoner privatanställda tjänstemän.
Fora börjar skicka årsbesked till tre miljoner privatanställda medarbetare om några veckor.
Men här är problemet. Omkring 40 procent av mottagarna bryr sig inte om att läsa årsbeskeden. Det betyder alltså att två miljoner privatanställda struntar i att ta del av pensionsinformationen. Det visar undersökningar som Avtalat och Fora har gjort.
- Vi vet att många anställda saknar kunskap om sin kollektivavtalade tjänstepension och det försäkringsskydd som ingår. Att öka kännedomen är ett av Avtalats mål och vår ambition är att alla ska förstå och uppskatta pension och försäkring via jobbet, även innan det behövs, säger Niklas Hjert, vd på Avtalat.
Att pensionsintresset är lågt är ingen nyhet. Det manifesteras också av att många struntar i att göra aktiva val. Bland privatanställda arbetare är cirka 70 procent icke-väljare, medan cirka 60 procent av de privatanställda tjänstemännen inte gjort något aktivt val.
Årsbeskeden innehåller information om hur mycket tjänstepension individen tjänat ihop hittills och vilket bolag som förvaltar pensionspengarna.
Där finns också information om vilket försäkringsskydd individen har via sin tjänstepension. En konsekvens av den låga andelen aktiva val är att många privatanställda småbarnsföräldrar inte har något återbetalningsskydd för sina tjänstepensionspengar och inte heller har de utnyttjat möjligheten att teckna ytterligare familjeskydd.
Det kan förstås bero på att de har full koll på familjens trygghetssituation och löst eventuella försäkringsbehov på annat sätt. Eller så beror det på något annat.
Vad gör då Avtalat för att öka kännedomen om kollektivavtalad tjänstepension?
- Vi jobbar aktivt på många fronter för att öka kännedomen om både den kollektivavtalade tjänstepensionen och försäkringsskyddet, säger Peter Karlsson som är pressansvarig på Avtalat.
- Från det att vi startade vår verksamhet 2021 har vi inledningsvis arbetat med våra breda varumärkeskampanjer för att göra Avtalat känt som en förtroendeingivande aktör. Vi varvar dessa kampanjer med kännedomskampanjer om innehållet i kollektivavtalad tjänstepension och försäkring inom privat sektor. Vi marknadsför oss i olika kanaler såsom TV och olika digitala kanaler såsom online video, webb och sociala medier, säger han till Pensionsnyheterna.
Något mer?
- Vi erbjuder stöd och hjälp till arbetsgivare med material och checklistor för att hjälpa dem att göra det enkelt att administrera och informera sina anställda. Vi vet från undersökningar att många anställda vill ha information från sin arbetsgivare, fortsätter Peter Karlsson.
Nu verkar det dock som att många inte vill läsa det dom får sig tillsänt, trots ansträngningarna.
- Vi samarbetar också med ett 20-tal aktörer i branschen kring Tjänstepensionens dag den 27 september. Vår sajt avtalat.se är själva navet där vi erbjuder information och vägledning för både arbetsgivare och anställda. Vi erbjuder webbinarier, både livesända och inspelade, samt har en kundservice som svarar på frågor via mejl, chatt och telefon.
/ Mats Wester