Skandia förnyar och utökar samarbetet med Svenska Golfförbundet i ett avtal värt 22 miljoner kr över tre år. Det meddelar Skandia.
Avtalet innebär att Skandia fortsätter som huvudsponsor för barn- och juniorgolfen i Sverige, men kommer även att stötta golfens olympiasatsning och nya tävlingen ANNIKA Invitational Europe som vänder sig till Europas bästa juniorer på flicksidan.
Den största nyheten i avtalet är att Skandia också blir huvudsponsor för Olympiagolfen, en helt ny tävling som Svenska Golfförbundet tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté lanserar under våren. Tävlingen spelas varje år till och med 2016 då golfen i Rio de Janeiro återinträder som olympisk idrott. Olympiagolfen är en breddtävling för landets nära en halv miljon golfare som är medlemmar i en svensk golfklubb. Tävlingen äger rum juni till augusti, med 2012 års Sverigefinal på Barsebäck i september.
Golf är en idrott som i stort är fritt från våld, dopning och droger. Den är generationsöverskridande och kan utövas av barn och gamla tillsammans. Golfen bygger dessutom på etik och moral och du är alltid din egen domare. Det är egenskaper som vi uppskattar och vill fortsätta stödja, säger Bosse Ågren, affärschef Skandia, i en kommentar.
Avtalet gäller 2012-2014 med möjlighet att förlänga till 2016.