Svenska Försäkringsmäklares Förening, Sfm, träffade konkurrensverket den 11 februari för att redogöra för sin syn på Alectas agerande med anledning av de rabatter man fattade beslut om i december.
Vid mötet företräddes mäklarna, av Gustaf Rentzhog, Söderberg & Partners, Glenn Nilsson, Max Matthiessen och Per Andelius och Gunnar Hökmark från Sfm.
Sfm hävdar att gamla sparares överskott i Alecta används för att göra det omöjligt att ta fram produkter som kan konkurrera med Alectas. Sfm menar att alla andra bolag är bundna av kontributionsprincipen och där för inte kan göra som Alecta och den produkt som Alecta erbjuder inte kan erbjudas av någon annan i den fria marknaden.
Mäklarna anser, enligt mötesanteckningen, att Alecta erbjuder produkt som garanterar mer än 3 procentenheter mer än den riskfria räntan och skriver: En produkt med de egenskaperna erbjuds i den öppna marknaden endast med en tillhörande och betydande investeringsrisk.
Mäklarna verkar också övertygade om att Alecta kommer att kunna behålla rabatterna under lång tid framöver och alltså inte bara under 2008. Detta eftersom bolaget byggt upp så stora överskott och därmed kan behålla ett icke marknadsprissatt pris på ITP 2 som gör att Alecta kommer att kunna attrahera nya kunder och bidra till att öka kapitalet och möjliggöra framtida premierabatter.
Sfm är övertygade om att andelen ickeväljare kommer att öka vilket långsiktigt kommer att öka Alectas marknadsandel och anser att det är ett stort problem och säger enligt minnesanteckningen att förhållandet att en stor del av tjänstepensionspremierna styrs till försäkringsbolag som arbetsmarknadens parter äger, är ett stort problem.
Sfm hävdar att tjänstepensionsmarknaden i Sverige omsätter 100 miljarder kr. Av det är 82 miljarder från konkurrensutsatt verksamhet. Enligt Sfm leder Alectas agerande en marknadspåverkan som uppgår till 710 miljarder kr.
Sfm påpekar att mycket hänt sedan Alecta meddelades sitt icke-ingripandebesked av konkurrensverket 2000. Då hade bolaget bara den förmånsbestämda ITP-planen som enda produkt som man hade monopol på. Nu, menar mäklarna, att Alecta fått tre helt olika roller. Den första som monopolist i ITP 2, ickevalsalternativ i ITP 1 och med en uttalad konkurrensstrategi som valbart alternativ i ITP 1.