Ett genomgående tema på många av pensionsseminarierna på årets Almedalsvecka har varit behovet av enklare information till pensions- och försäkringskunderna. Inte minst märktes det i gårdagens diskussion Vilka är vinnarna och förlorarna på framtidens pensionsmarknad som arrangerades av EY.
- Vi har levt på att säga till kunderna att det här är extremt komplicerat, men jag kan lösa det åt dig. Men det är förlegat i dag. Vi måste kunna visa kunderna enkla rådgivningsfria produkter, sa Britta Burreau, vd för Nordea Liv & Pension, i paneldiskussionen.
Hon menar att alla inte har möjlighet att ta del av rådgivning och att det måste finnas produkter som är så enkla att kunderna själva kan förstå dem. Ett skäl är den allt starkare positionen som rådgivningsbolag och förmedlare fått.
- Själva valsituationen ska vara enkel. Om vi inte gör något så är det varken bolagen eller kunderna som är framtidens vinnare utan mellanhänderna, säger hon.