Analys av Morgan Stanley, direkt efter att försäljningen av SPP till Storebrand offentliggjordes
SHB säljer SPP till Storebrand för 18 miljarder kr. Morgan Stanley menar att affären minskar risken i bolaget och höjer värderingen av banken. SHB:s return on investment i SPP är bara 5,6 procent. Även om SHB har lyckats bra med att göra en rekonstruktion av delar av verksamheten, bland annat genom att få ner kostnadsbasen med ca 50 procent, har investeringen inte varit framgångsrik. Morgan Stanley tror därför att SHB gjorde rätt när man fick möjligheten att få till stånd 4 miljarder i reavinst.
Beslutet var strategiskt rätt för SHB, som insåg att tjänstepensionsmarknaden har blivit en massmarknad snarare än en där man kan plocka russinen ur kakan. Eftersom SHB:s affärsidé kretsar kring nära relationer med kunderna, har det blivit allt svårare att föra över SPP till SHB:s affärsidé. Det säger Morgan Stanley i sin rapport.
STOREBRANDKONCERNEN
Förvaltat kapital: 222 758
Koncernresultat (före skatt): 1 585
Livförsäkring
Förvaltat kapital, traditionell försäkring:146 126
Förvaltat kapital, fondförsäkring: 7 364
Premieintäkter: 13 069
Avkastning förvaltat kapital: 7,12%
Antal anställda Norge: 1 455
Avser 2006 års siffror i miljoner NOK.
Göran Holgerson, som idag är vice vd i SPP, kommer att bli ny vd efter det att Storebrand tagit över. Enligt uppgifter har Storebrands ledning träffat Göran Holgerson vid fyra tillfällen innan man bestämde sig för att ge honom jobbet som vd för SPP.