I april 2008 kommer omkring sex miljoner svenskar att få sina nya orangea kuvert som ger information om hur ras framtida allmänna pensioner utvecklats. Nytt för den här omgången blir att kuverten kommer att innehålla information om hur varje sparare förhåller sig till genomsnittet både vad gäller avkastning och avgifter.
- Vi har haft ett antal fokusgrupper där vi diskuterat med våra målgrupper om hur de uppfattar informationen och vad de skulle vilja ha. Det som ofta kommer upp är att de vill få hjälp med utvärderingen av sin portfölj och även veta hur de ligger till i förhållande till andra, säger Helen Stoye, avdelningschef på PPM:s försäkringsavdelning till Pensionsnyheterna.
Varje PPM-sparare kommer från och med nästa år att kunna läsa ut vilken avkastning de fått och kan direkt se hur det uppnådda resultatet står sig i förhållande till genomsnittet av spararna.
Nytt för den här gången blir även att spararna ska få möjlighet att se hur mycket de betalar för sin fondförvaltning och hur kostnaden står sig i förhållande till vad genomsnittspararen i PPM betalar. I dagsläget betalar "Medelsvensson" strax över 0,3 procent för att få sitt kapital förvaltat i PPM-systemet och syftet med att visa upp avgifterna direkt i kuvertet är att öka medvetenheten om avgifternas betydelse.
- Genom att tydligt visa upp vad sparandet kostar så kommer vi att öka konkurrensen och visa betydelsen av låga avgifter, säger Ole Settergren, avdelningschef på Försäkringskassan, som tillsammans med PPM ansvarar för utformningen av informationen i det orangea kuvertet.
Varje sparare kommer att kunna se hur mycket de betalat för varje fond och även en total kostnad för hela portföljen uttryckt som procent av förvaltat kapital. Med det synsättet räknar man med att spararna ska se om de får valuta för pengarna och det tydliga målet är att försöka förmå spararna att välja det alternativ som ger "mest för pengarna".
- I fokusgrupperna önskar människor ofta mer information om hur det nya pensionssystemet fungerar och hur de pengar man sparar ihop blir till pension. När vi talar med unga människor har vi lärt oss att det är fel att prata om pension, det är alltför avlägset för dem. Däremot fungerar det att tala om sparande och att man ska spara ihop till sin pensionsreserv som sedan ska kunna tas ut när man slutar jobba, säger Helen Stoye.
Innehållet i kuverten som ska gå ut under 2008 är nu i praktiken helt klart och PPM och Försäkringskassan har nu startat nya fokusgrupper som diskuterar hur kuverten ska se ut 2009.
- Den stora förändringen då kommer att handla om att vi gradvis försöker styra över människor till webben. Tanken är att successivt skala ner informationen som går ut på papper och att ge den fullständiga och fördjupade informationen på webben. Den information som man får plats med i kuvertet är begränsad och möjligheterna att målgruppsanpassa och ge fördjupad information är bättre på webben. Därför vill vi styra över trafiken mot webben och låta kunderna få hämta informationen därifrån. Vi tror också att det är ett mer kostnadseffektivt sätt att kommunicera, säger Helen Stoye.
Vilken webbsida man då ska arbeta med är förstås en öppen fråga, eftersom det ännu inte är klart hur framtiden ser ut för den nya pensionsmyndigheten som just nu utreds.
Pensionsnyheterna Analys nr 2/07