Rådgivnings- och förvaltningsbolag fortsätter att vara ett problem för premiepensionsspararna. Det framgår av en rapport om Pensionsmyndighetens roll för att stärka pensionsspararnas och pensionärernas ställning som konsumenter som lämnades till regeringen i dag.
Pensionsmyndigheten har under året fokuserat till konsumentarbete på att informera om förvaltningsbolag och deras tjänster. Man har fått ta emot ett flertal klagomål från både pensionssparare och pensionärer angående rådgivnings- och förvaltningsbolag. I arbetet har man tagit kontakt med de aktuella bolagen och i ett fall har man gått till Konsumentverket för att förhindra ett bolags marknadsföring.
Under året har man även fortsatt sitt arbete att målgruppsanpassa det orange kuvert och andra utskick. Man har också börjat förberedelserna för satsningen Prognos för alla som ska starta nästa år.
Verksamheten i år har skett inom ramen för befintliga medel. Men från 2014 har myndigheten fått medel tilldelade sig specifikt för konsumentuppdraget.