Nu har även Länsförsäkringar inkommit med sin inlaga till Konkurrensverket, med anledning av Alectas rabatter. Länsförsäkringars chefjurist Louise Sande och Roger Lidberg, chef för Affärsområde företag, skriver i bolagets inlaga att den teknik som Alecta använder sig av med premierabatter, i kombination med de höga gränserna i konsolideringspolicyn, de facto låser kunderna till Alecta eftersom rabatten endast kan utnyttjas hos Alecta.
Länsförsäkringar ser paralleller till situationen vid utskiftningen 1999 då dåvarande SPP först beslutade att de utskiftningar som gjordes endast skulle kunna utnyttjas för köp av försäkringar i SPP, en modell som underkändes av Konkurrensverket och som ledde till att företagen fick presentkort där de kunde få köpa försäkring även i andra bolag än SPP.
Bolaget skriver också att den höga konsolideringsnivån i policyn i kombination med de kraftiga variationerna i premien skapar mycket stor osäkerhet om vilka premienivåer som fortsättningsvis råder för tiotaggarna. Det leder i sin tur till att allt fler företag/tjänstemän väljer att bli kvar i ordinarie ITP-plan i Alecta, skriver Länsförsäkringar.
Länsförsäkringar anser att Alecta borde ha valt en annan metod än premierabatter för att minska sina överskott och tycker att en så stor rabatt som 40 procent ger långsiktig effekt på hela tjänstepensionsmarknaden och påverkar således andra produktmarknader än den icke konkurrensutsatta.