Ett av de områden som EIOPA kommer att fortsätta att fokusera på också nästa år är kundsäkerheten. Dels kommer man att arbeta för att förenkla informationen till kunderna, men det handlar också om att se till att tillsynen av försäkringsbranschen fungerar bra i alla medlemsländer och att motverka felaktig försäljning.
- Det handlar inte bara om att ha samma regelverk inom EU. Det handlar också om att ha samma tillsyn. Och ska vi vara ärliga så har vi inte det, säger Gabriel Bernardino, när han talade på EIOPAs konferens i Frankfurt i onsdags.
Han påpekade faran med att stirra sig allt för blind på målsättningen att ge kunderna all relevant information och menade att man inte får glömma att begripligheten är mycket viktigare än att informationen är heltäckande.
- För mycket information dödar patienten. Vi är alla konsumenter och vi läser inte alla de informationsblad vi får, säger Gabriel Bernardino.
Just vilken information som ges är en nyckelfråga och något han återkom till flera gånger. Han vill rensa ut vad han kallade dåliga produkter.
- Det är många produkter som verkar enkla men som i grund och botten är väldigt komplexa. Det kan också vara så att bra produkter säljs på ett felaktigt sätt, som att de säljs av en rådgivare som är i en intressekonflikt eller att man säljer en försäkring till en kund som uppenbart inte kommer att ha någon möjlighet att använda sig av den, säger Gabriel Bernardino.