NYHETSARKIVET
11 dec 2013 12:00
AMF: Många kunder borde inte ha fondförsäkring
Försäkringsbolaget AMF har undersökt aktiviteten hos de egna fondförsäkringskunderna och kommit fram till att endast en liten minoritet utnyttjar den flexibilitet som produkten ger möjlighet till. Av bolagets samtliga kunder är det bara en minoritet, omkring 5 procent, som byter fonder.

- När Avtalspension SAF-LO gjordes valbar 1998 fanns det 12 bolag som erbjöd traditionell försäkring. I den senaste anslutningen finns det bara tre bolag som erbjöd produkten. Trots det pekar våra resultat mot att människor hellre vill ha en traditionell försäkring än en fondförsäkring, berättade AMF:s Fredrik Nordström vid en pressträff i förmiddags.

Av AMF:s kunder var 38 procent helt inaktiva och ytterligare 56 procent hade nöjt sig med entréfondslösningarna under perioden 2007-2012. Det tyder på att kundernas intresse för att följa sitt pensionssparande och anpassa sina portföljer är begränsat.

- Det kan vara så att det borde finnas någon typ av tröskel som gör att man frågar kunderna om det verkligen är en fondförsäkringsprodukt som de vill ha, när de befinner sig i valsituationen, sa Fredrik Nordström.

Han sa vidare att resultatet kan tjäna som en signal till dem som designar pensionsplaner och att de i framtiden tar in den kunskap som man får nu när man tydligt kan se hur kunderna beter sig.

- Det är viktigt att man samlar in den kunskap som man nu börjar få om hur kunderna beter sig och att det finns fler parametrar att ta hänsyn till än fem stjärnor i Morningstar när man fattar beslut om hur planerna ska designas, förklarade han.

Han förklarade den stadiga ökningen av kunder som väljer fondförsäkring med att många av aktörerna inte längre tillhandahåller traditionell försäkring, bland annat beroende på ny reglering men också att det är svårare att klara intjäningen i traditionella produkter i vinstutdelande bolag.

- Sen är det så att pensionsprodukter inte köps utan säljs vilket gör att man helst ställer fondförsäkringsprodukterna längst fram på hyllan eftersom intjäningen är bättre på de produkterna, sa han.

Nu är frågan om AMF:s kunder är representativa för befolkningen i sin helhet, de andra fondförsäkringsbolagen är ju inte med i AMF:s undersökning.

- Det vi kan se är att våra resultat stämmer väl överens med dem som forskaren Magnus Dahlqvist på SIFR gjort i sin undersökning av premiepensionsspararna. Men det skulle vara intressant om även de andra fondförsäkringsbolagen kunde visa siffror på vilken aktivitet de har bland sina fondförsäkringskunder, sa Fredrik Nordström.

Han varnade samtidigt för att människor kan lockas att skaffa nya kostnadsdrivande skal i form av förvaltningstjänster för att på så sätt få en möjlighet till en mer aktiv allokering av sitt fondförsäkringssparande.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907