Statskontoret har sedan 2005 haft regeringens uppdrag att följa upp Försäkringskassans förändringsarbete, efter det att man övergått till myndighetsform.
I den senaste rapporten, daterad den 1 april, konstaterar Statskontoret att målet om att man skulle vara klar med förändringarna fram till 2008 inte kommer att nås varför man tvingas lägga till tre år innan man kommer att vara klar.
I likhet med tidigare rapporter påpekar Statskontoret att arbetet går långsamt och de åtgärder som vidtagits inte varit tillräckliga men det kan vara så, menar Statskontoret, att den utdragna processen har varit nödvändig för att uppnå en större enighet i organsiationen kring förändringsarbetet.
Statskontoret har intervjuat medarbetare som nu visar tilltro till att en mer centraliserad verksamhet med nationella och lokala försäkringscenter kan leda till en bättre och mer likformig verksamhet på sikt. Statskontoret säger sig dela den uppfattningen även om det ännu är för tidigt att utläsa några sådana resultat.
Många medarbetare säger sig vara missnöjda med den styrning som förändringsarbetet för förnyelsen innebär och klagomålen gäller detaljstyrning och bristande möjligheter att påverka sin egen arbetssituation, något som kan innebära att förtroendet för den högsta ledningen rubbas, enligt Statskontoret.
Statskontoret påtalar också att risken för att kostnaderna för IT-utveckling skenar och att den utvecklingen till stor del bedrivs av externa konsulter. Det innebär att intern kompetensutveckling av den egna personalen inte hinns med och att man bygger fast sig i ett framtida konsultberoende för förvaltning och support.
Den 31 december 2008 kommer Statskontoret att leverera sin slutrapport och där särskilt beskriva hur väl Försäkringskassan lyckats uppfylla de mål som regeringen satt för förändringsarbetet.