Bo Könberg, som ledde arbetet med att ta fram det nya pensionssystemet, fick igår regeringens uppdrag att leda arbetet med att skapa den nya pensionsmyndigheten, som ska administrera alla statliga ålderspensionsförmåner i framtiden.
Han säger att en av de viktigaste frågorna för utredningen kan bli hur man ska skapa möjlighet att ställa frågor om sin pension till människor av kött och blod i alla landets kommuner.
Detta ska enligt regeringen ske genom ett större mått av myndighetssamverkan där man ska skapa medborgarkontor där skatteverket, försäkringskassan, kronofogdemyndigheten och den nya pensionsmyndigheten ska kunna svara på frågor från medborgarna.
- Det behöver nog inte innebära att det ska finnas en person fem dagar i veckan som ska kunna svara på pensionsfrågor på varje kontor. Om en person som ska gå i pension vill fråga om hur det ska göras så är det ju inget akut ärende och inget problem att beställa tid för ett samtal, funderar Bo Könberg.
Kravet på personlig pensionsinformation kommer ifrån pensionärsorganisationerna som är oroliga för att en ny ålderspensionsmyndighet skulle centraliseras för kraftigt och inte ge pensionärer möjlighet att ställa frågor och få svar i fysiska möten.