NYHETSARKIVET
30 apr 2008 12:29
SPP ökade nyförsäljningen med 50 procent
SPP skriver i sin delårsrapport för första kvartalet i dag att bolagets nyförsäljning ökat med 50 procent, jämfört med samma period förra året. Premieinkomsten steg med 13 procent och uppgick till 2 181 miljoner kr (1 934) miljoner kronor.

"Försäljningstillväxten drivs framför allt av aktiviteter i de egna säljkanalerna, men även genom mäklarkanalerna ser vi en tillväxt", säger Göran Holgerson, vd SPP i ett pressmeddelande.

SPP slår också in på KPA:s mer etiska väg och kommer att övergå till ”socialt ansvarstagande portföljer”, det som på engelska kallas Social Responsible Investments, SRI.

Under kvartalet har SPP infört Storebrands modell för riskstyrning, som ska skydda bolagets resultat till följd av kraftiga svängningar på aktiemarknaden. Som en effekt av detta minskades aktieandelen i portföljen med 7,5 procentenheter under det första kvartalet.

Det finansiella resultatet uppgick till -81 (-11) miljoner kronor, vilket bland annat förklaras av den negativa totalavkastningen som uppgick till -3,75 procent (1,19 procent) för premiebestämda försäkringar.

SPP förvaltar 116 (114) miljarder kronor och solvenskvoten, ligger på 1,64 jämfört med 1,78 vid årsskiftet.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907