Collectum nominerar Aktiespararnas initiativ Sparsheriffen till konsumentpriset Blåslampan. Det meddelar Collectum.
Sparsheriffen använder Youtube-filmer och personliga möten för att underlätta för människor att välja mer lönsamma sparformer. Priset Blåslampan delas ut årligen av Sveriges Konsumenter och Råd & Rön.
Sparsheriffen blandar humor med fakta för att på ett levande sätt ta upp kampen mot rådgivning som gynnar bankerna mer än konsumenterna, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum, i en kommentar.
Sparsheriffen startades av Aktiespararna för att inspirera människor att ta kommandot över sitt eget långsiktiga sparande. I en rad Youtube-filmer gör sheriffen tillslag mot aktierådgivare och fonder som tar ut höga avgifter från spararna. Sheriffbilen har även turnerat runt om i landet och informerat om sparande.
I Sparsheriffen ingår också utbildningarna Spar & Pension 1 och 2, där deltagarna guidas genom olika val för premiepension och tjänstepension. I Sparindikatorn kartläggs skatter och avgifter i vanliga sparformer och Fondväljaren ger pensionssparare möjlighet att jämföra hur bra olika förvaltare presterar.
Konsumentpriset Blåslampan delas för tolfte året ut av Sveriges Konsumenter och Råd & Rön. Priset går till en person, en organisation eller ett företag som på ett påtagligt och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen.