NYHETSARKIVET
28 nov 2014 11:52
Movestics avgiftshöjning ett skydd mot bankernas bristande rådgivning
Den höjning av flyttavgiften som Movestic genomförde för någon vecka sedan är i praktiken riktad mot bankerna, som man anser ger för dålig rådgivning till kunderna i samband med flytten.

På Movestic säger man att man alltid varit positiv till flytträtt, kanske inte minst för att de själva är en av de tydliga vinnarna på en sådan reform. Men mycket av den utflyttning man har från Movestic går till de fyra storbankerna, Avanza och Nordnet utan seriös rådgivning.

Tyronne Hultén, Affärsområdeschef Liv & Hälsa på Movestic, menar att många av de som lockas över till storbankerna inte får någon riktig rådgivning i samband med flytten, utan att det snarare är frågan om ren försäljning..

- Jag blir riktigt förbannad när medierna enbart fokuserar på avgifterna. Jag ser case efter case där uppenbarligen kompetens saknas när det gäller riskförsäkringsvillkor, förmånstagarförordnande och riskbedömda försäkringar. Många av dessa kunder kan få stora problem framöver när det gäller sitt försäkringsskydd, säger Tyronne Hultén.

Så när Movestic nyligen beslöt att höja flyttavgiften från 1,5 procent till 2,5 procent var det en åtgärd helt riktad mot bankerna. De kunder som har en försäkringsförmedlare och vill flytta får nämligen en rabatt på 1 procentenhet, och betalar alltså samma avgift som tidigare. Då är flytten en konsekvens av kvalificerad rådgivning och inte ett resultat av bankernas kombinationserbjudanden.

- Vi gillar inte deras sätt att sälja. Vi har en hel del avtappning till Skandia också, man kan diskutera det vettiga med att flytta sitt sparande till tradförsäkring, men det är i alla fall ett beslut jag kan förstå. De som flyttar till bankerna övertalas ofta att göra det för att de ska få fem punkter lägre bolån, säger Lars Nordstrand, vd på Movestic, till Pensionsnyheterna.

- Vi funderade på om vi kunde höja avgifterna bara för flyttar till storbankerna, men kom fram till att det inte var möjligt. Så vi gjorde så här i stället, säger han.

Hittills har reaktionerna från kunderna varit högst måttliga.

- Vi har väl fått ett 20-tal samtal och hittills är det ingen av dem som ringt som omfattas av höjningen, säger Lars Nordstrand.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907