NYHETSARKIVET
8 dec 2014 11:49
KPA Pension startar oberoende kansli för de kommunala avtalen
Arbetsmarknadens parter i kommuner och landsting har beslutat att be KPA Pension att inrätta ett nytt kansli för avtalen KAP-KL, AKAP-KL och PFA. Kansliet ska vara oberoende och ge objektiv och saklig information. Det ska också fungera som Pensionsnämndens kansli.

- Pensionsnämndens huvudsakliga arbetsuppgifter är att tolka och tillämpa kollektivavtalen och det här handlar om att administrera Pensionsnämndens verksamhet, säger Henrik Persson vd KPA Pensionsservice, till Pensionsnyheterna.

Tanken är att pensionsadministratörer och valbara bolag ska kunna begära utlåtande inom alla kommunala avtalsområden. Det nya kansliet ska ge objektiv och saklig hjälp och information samt agera som Pensionsnämndens kansli. Det betyder också att Pensionsnämnden får mer resurser, deras arbete blir mer tillgängligt och regler kan tydliggöras.

- Tidigare har det varit svårt för både valbara bolag och administratörer att lyfta frågor till Pensionsnämnden utan de har fått gå via avtalsparterna. Nu ändras det så bolagen kan lyfta frågorna direkt och därmed kan man vänta sig att nämndens arbetsbörda kommer att öka, samtidigt som det ökar transparensen och tillgängligheten, säger Henrik Persson.

Tanken är att inrättandet av det nya kansliet ska påbörjas direkt medan dess funktioner ska utvecklas successivt under första kvartalet för att vara kompletta i slutet av det första kvartalet 2015. Hur många som kommer att arbeta vid kansliet är ännu inte klart.

- Det kommer att etableras nu under våren, så vi får se hur omfattande det här kommer att bli, säger Henrik Persson.

Ordförande för Pensionsnämnden är Jesper Neuhaus, SKL och övriga medlemmar är Anne-Maria Carlsgård, Kommunal, Cecilia Curtelius Larsson, OFR , Erik Lardenäs, SKL, Hanna Larsson, SKL och Ossian Wennström, Akademikeralliansen.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907