De stora bankernas kunder är generellt sett inte särskilt nöjda med deras tjänster. Istället är det Avanza som har mest nöjda kunder vad det gäller sparande i värdepapper. Det visar Svenskt Kvalitetsindex, SKI, rapport Lån och Sparande 2014 som presenterades i dag.
En trend som håller i sig från tidigare år är att allt fler kunder väljer att vid sidan om sin ordinarie bank också öppna konton hos andra aktörer.
Det är särskilt tydligt att kunder till storbankerna i större grad upplever att banken inte lyckas möta deras behov när det kommer till sparande i värdepapper. Nischaktörer såsom Avanza har hittat ett kundbehov som kunden inte upplever som tillfredsställt hos sin huvudbank. Kunderna lyfter fram enkelhet, ett attraktivt produktutbud tillsammans med användarvänlig handelsmiljö, skriver SKI i rapporten.
Avanza är också den bank som har nöjdast kunder vad det gäller sparande i värdepapper i undersökningen. De har en kundnöjdhet på 78,6 i undersökningen. Långt före Handelsbanken som har näst högst kundnöjdhet med 72,0 och Skandia därefter med 66,5. Gruppen övriga, där många av de mindre aktörerna naturligt hamnar, har 72,5. Alltså egentligen näst högst i undersökningen.