NYHETSARKIVET
15 maj 2008 11:02
Skandia till förnyat angrepp mot Alecta
Igår skickade Skandia och Skandia Liv ännu en skrivelse till Konkurrensverket där man klagar över Alectas sätt att använda sig av sina adressregister över ITPK-kunder i marknadsföringssyfte. Skandia menar att Alecta ”återigen missbrukat sin ställning som marknadsledande aktör inom ITP.”

Det man retat upp sig på är att Alecta nu skickat ut omkring 500 000 brev till aktiva kunder som valt en ITPK-lösning utanför Alecta, alltså kryssväljare.

Detta trots att Skandia redan 2006, i samband med Collectums upphandling, anser sig ha fått garantier för att Alecta inte skulle komma att få några konkurrensfördelar i förhållande till de andra försäkringsbolagen, trots att Alecta har registeruppgifter om alla ITP-kunder via sjukförsäkringsregistret.

För ett år sedan skrev Dagens Nyheter om att Alecta utnyttjat sina register i marknadsföringssyften genom att skicka brev till 24-28-åringar med inbjudan till en filmvisning och även information om den nya ITP-planen. 900 nappade på erbjudandet, den gången.

Då svarade Alecta, via sin pressansvarige Johan Anderson, att man ”inte kände till vilka regler som gällde och att man inte skulle använda det registret igen”.

Den här gången anser Johan Anderson dock inte att man har gjort något fel.

- Den här gången är det ett årligt utskick som vi, enligt ett EG-direktiv, är skyldiga att skicka till våra kunder. Det är ekonomisk information om hur det går för oss. Jag vet inte om det är Skandia som har tolkningsföreträde att avgöra vad som är marknadsföring och vad som är information, men vi betraktar detta som information, säger Johan Anderson till Pensionsnyheterna.

Skandia avslutar sitt brev så här:
”Återigen har Alecta visat prov på att bolaget inte tillnärmelsevis lever upp till de krav som kan ställas på en aktör med så dominerande ställning som Alecta har på ITP-marknaden.
Sammantaget med vad som tidigare anförts i detta ärende är det därför, enligt Skandia, av största vikt att Konkurrensverket snarast och med kraft stävjar Alectas konkurrenshämmande beteende.”

- Det intressanta är att Skandia Liv har gjort precis samma sak till sina kunder. Jag antar att de också är måna om att följa EG-direktiven. Jämför man vårt utskick med deras så är de så lika att jag undrar varför de inte passade på att informera Konkurrensverket om deras eget utskick, säger Johan Anderson.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907